EGZAMIN Z RYSUNKU ODRĘCZNEGO DLA KANDYDATÓW NA STUDIA
NA WYDZIALE ARCHITEKTURY POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Terminy i warunki przeprowadzania egzaminu wstępnego w rekrutacji letniej 2022
Egzamin odbędzie się 9 i 10 czerwca 2022 r. w godzinach 10:00 – 13:15. Pierwszego dnia
zmierzycie się z rysunkiem z natury. Natomiast w kolejnym będziecie mogli wykazać się
podczas zadania z wyobraźni.
Egzamin zostanie przeprowadzony w formie zdalnej. Musicie zaopatrzyć się w sprzęt z
kamerką, aby połączyć się na czas egzaminu na platformie Zoom. Przydadzą się również
oczywiście przybory do rysowania i papier. Po wykonaniu zadań, prześlecie zdjęcia Waszych
prac na wskazany adres e-mail.
Do 28 czerwca 2021 r. Wasze rysunki z egzaminu muszą znaleźć się na uczelni, dostarczone za
pomocą przesyłki pocztowej. Wyniki oceny Waszych prac rysunkowych zostaną ogłoszone do
2 lipca 2021 r. i otrzymacie je na portalu rekrutacyjnym, na którym rejestrowaliście swoje
zgłoszenie.
Po co jest organizowany egzamin wstępny?
Architekt w swojej pracy zawodowej musi umieć posługiwać się rysunkiem, ponieważ obrazy
są podstawowym sposobem zapisywania informacji o projektowanej (a nieistniejącej jeszcze)
przestrzeni. Oczywiście rysunek – tu rozumiany szerzej, jako obraz wykonany różnymi
technikami rysunkowymi, malarskimi, graficznymi, cyfrowymi itd. – służy architektowi w
wielu sytuacjach zawodowych: od studiów plastycznych rzeczywistej przestrzeni po wizje i
fantazje architektoniczne. Zatem w pracy projektowej niezbędna jest umiejętność
posługiwania się technikami plastycznymi oraz metodami obrazowania przestrzeni.
W związku z koniecznością posługiwania się rysunkiem i posiadania umiejętności tworzenia
obrazów od pierwszego roku studiów przyjmuje się, że Kandydaci na Wydział Architektury
powinni takie umiejętności posiadać już na wstępie studiów.
Wprawdzie warsztat plastyczny przyszłych architektów jest rozwijany na pierwszych latach
studiów lecz nie ma czasu na naukę rysunku od podstaw.
Egzamin wstępny z rysunku odręcznego jest zatem sprawdzianem, czy Kandydat na Wydział
Architektury posiada odpowiedni poziom umiejętności rysunkowych, które pozwolą mu
sprawnie realizować zadania wynikające z programu studiów.
Dodatkowe informacje na temat egzaminu:
https://rekrutacja.pwr.edu.pl/rekrutacja/egzaminy/egzamin-z-rysunku/#tab-3-3-procedura-przeprowadzenia-egzaminu-online

Rysunki projektowe
(Źródło: Gordon Grice, The Art of Architectural Illustration)
Archiwalne rysunki egzaminacyjne (Źródło: Archiwum ZRMiRz)


Archiwalne rysunki egzaminacyjne (Źródło: Archiwum ZRMiRz)
Jak przygotowywać się do egzaminu?
Zaproponowane poniżej porady mogą podpowiedzieć co robić, aby przygotować się do egzaminu z rysunku odręcznego.
Przede wszystkim należy rysować, rysować, rysować: samodzielnie lub w grupie, pod opieką osoby kompetentnej a przynajmniej od czasu do czasu z taką osobą skonsultować swoje prace. Systematyczne rysowanie wyrabia wprawę i utrwala dobre nawyki.
Trzeba ćwiczyć zadania rysunkowe dostosowane do tematyki egzaminu i przyszłych studiów. Ale każdy pretekst do rysowania jest dobry i służy ćwiczeniu umiejętności oraz zdobywaniu doświadczenia.
Można rysować z natury wszystko: domowe sprzęty, układane martwe natury, rodzinę przy domowych zajęciach lub kolegów, widoki z okna, ulicę w sąsiedztwie, pojazdy, zieleń w ogrodzie lub w parku, krajobrazy nad rzeką, itp.
Należy jednak również ćwiczyć pamięć wzrokową, która wspomaga wyobraźnię, poprzez odtwarzanie z pamięci różnych obiektów czy krajobrazów.
Szczególnie ważne jest ćwiczenie wyobraźni przestrzennej, którą w przyszłości projektant będzie wykorzystywał w pracy twórczej. Temu celowi służy m.in. rozwijanie predyspozycji kompozycyjnych, np. rysunkowe „zabawy” w tworzenie układów przypominających budowle lub miasta z prostych brył.
W tym przypadku pomocne będzie również poznanie podstaw geometrii, przede wszystkim podstawowych metod tworzenia obrazów przestrzeni na płaszczyźnie papieru: rzuty płaskie, aksonometria, perspektywa jednozbiegowa i dwuzbiegowa. Ćwiczenia polegające na „obracaniu” obiektu lub bryły wokół osi lub w dowolnym kierunku, rozcinaniu bryły płaszczyzną pod dowolnym kątem, wycinaniu w bryle dowolnej formy czy przenikaniu się brył służą rozwijaniu wyobraźni przestrzennej. Przydatne mogą być również ćwiczenia dotyczące odbicia obiektów w powierzchni lustrzanej (np. w lustrze wody) lub konstruowania cieni (cienie własne i rzucone).
Poza samym rysowaniem warto pogłębiać wiedzę o rysunku i architekturze. Służy temu celowi oglądanie rysunków w książkach o sztuce rysowania oraz na stronach www w Internecie (poradniki, galerie, również dla Kandydatów na studia architektoniczne). Warto podglądać, jak inni rysują a zwłaszcza jak rysowali mistrzowie. W książkach i w internecie należy też szukać informacji oraz obrazów o architekturze, o miastach, o krajobrazie. Gromadzi się w ten sposób w pamięci obrazy i wiedzę na temat przyszłego zawodu.
Opr. dr hab. inż. arch. Leszek Maluga, prof. uczelni

Rysunki studenckie (Źródło: Archiwum ZRMiRz)
Aby sprawnie rozwijać umiejętności rysunkowe warto zadbać o odpowiedni warsztat rysunkowy. Do nauki rysowania najlepiej nadaje się papier biały, lekko szorstki i nie za cienki (brystol), na pewno nie śliski papier kredowany (!). Podstawowym narzędziem na początku nauki jest ołówek średniej miękkości (2B-4B). Warto poćwiczyć rysowanie różnymi miękkościami ołówków i na różnych papierach, aby mieć świadomość wpływu tych dwóch elementów na jakość plastyczną rysunku. Może przydać się również gumka (najlepiej tzw. chlebowa). Papier w czasie rysowania powinien być umocowany do twardej gładkiej powierzchni, np. do deski trochę większej niż typowy arkusz rysunkowy (np. ze sklejki 52 x 72 cm). Taką deskę można umieścić na sztaludze, ale każde podparcie dla deski jest dobre (np. krawędź stołu lub drugie krzesło).
Duże znaczenie mają zadania techniczne na ćwiczenie sprawności ręki. Polegają one m.in. na prowadzeniu prostej, długiej kreski pod dowolnym kątem, prowadzenie linii równoległych do siebie, stawianie linii pionowych i poziomych, linii prostopadłych itd. Drugim elementem tego typu ćwiczeń jest doskonalenie samej kreski jej natężenia, różnicowania grubości, ostrości lub miękkość, naturalność itp. Ważną składową sprawności technicznej i plastycznej rysownika jest umiejętność tworzenie plam na rysunku przy pomocy kresek. Tzw. szrafunek (kreskowanie – sposób budowania powierzchni z kresek) pozwala na różnicowanie natężenie szarzyzny (ćwiczenie skali walorów i sposobów stawiania kresek), oddawanie cech plastycznych materiałów oraz modelowanie przestrzeni.
Warto zwrócić uwagę w czasie rysowania na elementy plastyki obrazu jakimi są m.in. cech materiałów, ich walory czy faktury, światłocień, prześwitywanie przez materiał półprzejrzysty, tzw. perspektywa powietrzna (budowanie głębi obrazu poprzez różnicowanie natężenie kolejnych planów) itp.
Duże znaczenie dla wygody i poprawności rysunku ma pozycja ciała w czasie rysowania.
Należy stać lub siedzieć tak, aby ogarniać wzrokiem cały arkusz papieru (zapewniać sobie kontrolę wzrokową rysunku). Deskę należy tak ułożyć, aby wzrok padał na powierzchnię rysunku możliwie prostopadle. Uchroni to przed zniekształceniami wynikającymi ze skrótów widzenia. Odległość ciała rysującego od deski powinna jednocześnie pozwalać na wygodne operowanie narzędziem na całym arkuszu swobodnie wyciągniętą ręką (bez opierania ręki na desce).
Gdy rysujesz z natury musisz tak siedzieć lub stać, żeby łatwo przenosić wzrok z arkusza rysunkowego na temat i z powrotem – czy to będzie układ pudełek, siedząca postać, wnętrze architektoniczne, budynek lub wnętrze ulicy. Aby poprawnie narysować obserwowany temat powinieneś nieustannie kontrolować to, co dzieje się na arkuszy, i analizować to, co widzisz. Warto zatem co pewien czas odejść od deski na kilka kroków i skontrolować z odległości stan rysunku.


Rysunki studenckie (Źródło: Archiwum ZRMiRz)
Opr. dr hab. inż. arch. Leszek Maluga, prof. uczelni
